AVEVE, de sterkste partner voor uw bedrijf

Wat klein begon ...

Wat klein begon ...

Dit is het verhaal van Arvesta. Een bedrijf dat ooit klein begon en uitgroeide tot een sterke speler met meer dan 100 jaar expertise in de landbouwsector. Vandaag is Arvesta de grootste Belgische full service partner voor boer en tuinder met sterke internationale verankering.

poster

Einde 19de eeuw: samen kopen is voordelig

Op het einde van de 19de eeuw werkt meer dan één op drie Belgen in de landbouw. Pastoor Mellaerts van Heist-Goor richt daarom samen met volksvertegenwoordigers Joris Helleputte en Franz Schollaert de Belgische Boerenbond op, de koepel voor alle lokale boerengilden.

Al snel wordt de Verbruikscommissie binnen de Boerenbond opgericht: plaatselijke aankoopafdelingen kunnen vrijblijvend bestellen bij een betrouwbare handelaar. Met het oog op juiste wettelijke en juridische kader wordt deze Verbruikscommissie in 1901 de Aan- en Verkoopvennootschap of A.V.V.

Old gray and white picture of men filling grain bags

Eerste helft 20e eeuw: oorlogen bombarderen de economie

Na de erg zware jaren tijdens de Eerste Wereldoorlog groeit de landbouwmarkt weer vanaf de jaren ’20 en de A.V.V. richt overal magazijnen op. In 1929 zijn dat er al 190. A.V.V. opent ook een eigen veevoederfabriek in Merksem, een zuivelveiling in Hasselt en een botermijn in Brussel.

Old photo of trucks standing in front of a factory

Jaren ‘50 - ‘60: landbouw verandert, en A.V.V. evolueert mee

De veevoederfabriek in Merksem wordt gemoderniseerd en in Aalter wordt een tweede gebouwd. In Landen wordt een receptie- en trieerstation voor granen opgericht.

Old AVEVE logo

Midden jaren ‘70: schaalvergroting leidt tot participaties en nieuwe marketing

Vanaf 1970 worden de plaatselijke zaadhuizen uitgebouwd tot ‘huis- en tuincentra’: het eerste tuincentrum opent in Kampenhout. Daarnaast streeft A.V.V. naar schaalvoordelen en start daarom met overnames en participaties in landbouwgerelateerde bedrijven, zoals Cofabel, invoerder en distributeur van de John Deere-landbouwmachines voor de Belgische markt.

In 1976 worden de aankoopafdelingen losgekoppeld van de Boerenbond. ‘AVEVE’ wordt het merk voor eigen veevoeders en andere producten. Vanaf 1985 wordt dat ook in de marketing duidelijk: het logo is te zien op winkels, vrachtwagens, verpakkingen…

AVEVE truck leaving a AVEVE store

Jaren ‘90: AVEVE, waar het om groei gaat!

Vanaf het begin van de jaren ‘90 kiest AVEVE veevoeding en planten (zaden, voeding en bescherming) als focus, waarbij directe verkoop aan de boer belangrijk is. De zaakvoerder van de AVEVE-winkel is de laatste en belangrijke schakel in de verkoop.

Er zijn heel wat overnames of andere investeringen in België, Nederland & Frankrijk (onder meer Hermoo, Scoriethom, Brichart, Servagri, Sabé en Huntjens)

Cows eating

Na 2000: Focus op de kerntaken van veevoeder en planten

Door de opeenvolgende overnames en participaties (onder andere Spoormans, Pregras, Rigaux, Lebrun, Dumoulin, Voeders Dick en Natural Granen) groeit AVEVE uit van een 35-tal entiteiten in 1995 tot maar liefst 60 in 2000. Dat jaar realiseert de groep een omzet van 868 miljoen euro met 2.750 medewerkers. Die nieuwe entiteiten helpen de groep om verder te focussen op de kerntaken dierenvoeding en planten.

 Arvesta logo - for history

2018: Groep AVEVE wordt Arvesta

Een nieuwe mijlpaal na meer dan 100 jaar geschiedenis. Nadat Eric Lauwers in 2016 het roer overnam en een nieuw groeitraject inzette, is het tijd voor een nieuwe overkoepelende naam, Arvesta, experts in the field.

“Deze naamsverandering is een logische stap in onze evolutie. Met Arvesta kiezen we voor een nieuwe overkoepelende naam voor onze 1900 experts en 40 sterke merken, waarvan AVEVE en de vertrouwde AVEVE-winkels deel uitmaken en die ook zo blijven heten”